Anno 2020 is Mike Lücker bij de Provincie Limburg concessiemanager voor het openbaar vervoer in Limburg. In zijn nieuwe functie ligt het accent niet meer bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer, maar hij heeft er nog zeer regelmatig mee te maken. ‘Uiteraard. Achter de schermen zijn we nog steeds in overleg met de Belgische overheden over de Drielandentrein. Eén van de speerpunten van EurekaRail. Het was de bedoeling dat er al een jaar een directe treinverbinding zou zijn tussen Luik en Aken via Maastricht en Heerlen. De connectie tussen Luik en Maastricht is echter nog niet gemaakt. Dat heeft te maken met verschillende veiligheidssystemen.’
Prioriteiten
Mike Lücker verwacht dat het heus wel een keer gaat lukken, die Drielandentrein. Als de Belgen willen meewerken? ‘Dat is nu net een veelgemaakte fout; de schuld geven aan de Belgen met onze Nederlandse bril op. We hebben met EurekaRail mooie resultaten geboekt, de directe verbinding tussen Maastricht en Aken is al een mijlpaal. Maar we hebben ook onvoldoende rekening gehouden met de complicaties aan de Belgische kant. Daar gelden andere regels. Andere inzichten en culturen ook. Je hebt de Waalse en Vlaamse overheid, de NMBS. Wij zijn overtuigd van het nut van een internationale, directe treinverbinding. Het betekent dat Limburgers sneller bij een TGV-station zijn. Maar andersom is die urgentie niet zo hoog. Sommige ontwikkelingen moet je meer tijd gunnen. De Belgen liggen niet dwars, ze hebben ook nog andere prioriteiten. In België moet voor miljarden geïnvesteerd worden in het spoor. Dat betekent keuzes maken. Als ik iets geleerd heb in drie jaar EurekaRail, dan is het dat je goed moet luisteren en niet alleen kijken naar je eigen belangen. Niet moet proberen een ander iets op te leggen. Natuurlijk blijven we ijveren voor die aansluiting. Via Luik ben je snel in Brussel én het is een halte op de TGV-lijn naar Parijs en de connectie naar Londen.’